Amanda Östberg om att studera på Barn- och fritidsprogrammet

Hej!

Jag heter Amanda Östberg och jag går i årskurs två på barn & fritidsprogrammet (BF) på Sunnerbogymnasiet. På fritiden spelar jag fotboll, umgås med kompisar och jobbar en hel del.

bildamanda

När jag skulle välja till gymnasiet var valet ganska självklart för mig, det enda beslutet som jag var tvungen att göra var om jag skulle gå i Växjö eller i Ljungby på Sunnerbo. Jag valde till slut Sunnerbo då det dels är lättare med bussförbindelser, de flesta av mina vänner bor i Ljungby och jag hade hört mycket bra om skolan. Jag valde barn & fritidsprogrammet då det passar mig väldigt bra, jag tyckte att det verkade som en rolig och lärorik linje. Fördelarna med BF är att du har ett yrke när du är färdig med skolan – du är både barnskötare och elevassistent. En annan fördel är att du garanterat får jobb efter avslutad skolgång, eftersom det råder en enorm brist på personal inom barnomsorgen. Något som jag också ser som positivt med BF är att vi har väldigt roligt tillsammans i klassen, vi hittar på saker och jobbar mycket på sammanhållningen. En annan fördel är att vi har mycket praktik vilket gör att vi får se en hel del annat än skolan. Vi får träffa nya människor och skapa nya kontakter, vilket man kan ha bra nytta av i framtiden.

Dock finns det ju en del rykten och förutfattade meningar om just barn & fritidsprogrammet. Något vi ofta får höra är ”Barn utan framtid”, ”BF leker bara ” osv. Men för det första – vi har en framtid, vi har ett yrke och garanterat jobb efter gymnasiet, så att vi skulle vara utan framtid stämmer ju verkligen inte. För det andra tror många att vi bara leker, och så är det inte alls. I början av ettan gör vi många olika övningar och lekar tillsammans, dels för att stärka sammanhållningen, men också för att övningar och lekar ingår i vårt framtida yrke. Vi jobbar mycket med leken som ett verktyg, då vi alltid kommer ha mycket nytta av de olika övningarna i framtiden. Genom att träna på att leda klassen i olika aktiviteter, får vi kritik och kan förbättra oss till APL -perioden (praktik).

APL- perioderna är uppdelade på alla tre åren. Första året är vi ute en vecka inom förskoleverksamheten, andra året är vi på höstterminen ute i förskoleklasser en dag i veckan, i fem veckor. På höstterminen i tvåan är det dags för den riktiga första APL- perioden, då är det fem veckor som gäller på förskola. På höstterminen är vi ute fem veckor i skolan. På vårterminen i trean får man välja om man vill vara på förskola eller i skolan i fem veckor. Under APL- perioderna lär man sig otroligt mycket om verksamheten och skapar många nya kontakter som kan ge möjlighet till jobb i framtiden.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att barn & fritidsprogrammet är en jättebra linje, oavsett om det är barnskötare, polis eller annat du vill bli. Det är en väldigt bra utbildning då man lär sig väldigt mycket om människor och relationer. Man kommer ha nytta av utbildningen vad man än vill bli.

Efter utbildningen har jag funderingar på att utbilda mig till polis, annars något yrke där man får jobba med människor.

/ Amanda Östberg

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s